25 april 2009

~Svend Otto~

portretSvend Otto Sörensen is geboren in 1916 in Kopenhagen
en overleden op 25 Mei 1996
Boek is uit eigen collectie... 
"Ik ben een naturalist, want wat ik teken heb ik ook
echt gezien zoals bomen, landschappen, de hemel,
de bewegingen van kinderen en dieren.
Alleen als ik weet hoe een ezel zich gedraagt kan ik ‘m
in het sprookje van de stad Bremen Muzikanten plaatsen.
Als ik teken, dan probeer ik de wereld,
die ik zou willen beschrijven, te laten leven."
~Svend Otto~

Duimelijntje Cinderella
Svend Otto S. is opgeleid aan de St. Martin's School of Arts and Crafts in Londen. Hij werkte met houtskool, pen en aquarel, in een naturalistische duidelijke stijl en werkte bovendien met grote doeltreffendheid
en succes in de pure zwart-wit stijl.
Het zijn ook zijn tekeningen die kinderen met de sprookjes
van H.C. Andersen in verband brengen.
Ook de Duitse sprookjes van Grimm zijn door Svend Otto S. geïllustreerd. Onder meer deze illustraties leverden hem in 1978
de Nobelprijs voor kinderboeken op:
de internationale H.C. Andersen prijs,
die slechts twee andere Denen
(Ib Spang Olsen en Cecil Bødker) hadden gekregen.
boek: de 7 geitjes 
In de jaren tachtig begon Svend Otto S. naast het
illustreren van kinderboeken ook met veel succes ook
zelf kinderboeken te schrijven, meerdere boeken die
hun uitgangspunt hebben in o.a. China, de Faeröer,
IJsland en Groenland. Net als zijn illustraties wordt zijn vertelstijl gekenmerkt door zachtmoedige humor met een poëtische toon. geitjesHet Boek van “De wolf en de 7 geitjes is uit eigen collectie.

wolf
Andere titels:
 
~De wilde zwanen van H.C. Andersen
~Het lelijke eendje van H.C. Andersen
~De wolf en de 7 geitjes van Grimm
~Stormfloden (1988)
En zo nog vele meer…

1 opmerking:

Hermes zei

Those wolves are really quite scary.